my gread post

Tuesday, December 17, 2013

Soal Jawab Mengenai Purdah atau Niqab Bersama UAI

Assalamualaikum...

Antara koleksi-koleksi soalan mengenai niqab dan purdah yang dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus

1.*ada sorg hamba Allah nie die memperlekehkan pemakaian purdah..

Ustaz Azhar Idrus : "haram..jika niat persendakan hukum agama jadi murtad.."

2.*assalamualaikum..ape hukum pakai purdah?adakah ia dituntut oleh islam atau hanya tradisi org arab?

Ustaz Azhar Idrus :"wsalam..wajib jika wajah yg boleh tarik perhatian lelaki..."

3*ape hukum wanita yg menutup aurat walaupun pakai purdah mandi ditempat awam seperti laut..

Ustaz Azhar Idrus : "harus selama mana menutup aurat.."

4*Betulkah kelebihan buat wanita yang berpurdah,masa di akhirat nanti, Allah sendiri yang datang bertemu mereka?

Ustaz Azhar Idrus : "tidak disebut dalam mana2 hadis begitu tetapi siapa yg menutup aurat kerana Allah, dia akan dimuliakan Allah di hari akhirat nanti.."

5.*ustaz..seorang suami cakap pada seorang isteri : "saya tak suruh awk pakai purdah tapi saya lebih suka tegok awak berpurdah " soalan; .adakah wajib si isteri ni pakai purdah..

Ustaz Azhar Idrus:" sunat.."

6*ape hujah yg paling best nk ckp pde parents pasal kite nk berniqab..

Ustaz Azhar Idrus : "tak perlu kebenaran keluarga..ianya hukum Islam yg bebas siapa saja nak amalkan cuma apabila ditanya, katakan saya senang begini.. insyaAllah akhirnya mereka menerima.. "

7*ustaz..kalau org prempuan tu pakai purdoh doh pahtu labuh molek belake tapi ambe jadi syok tgk lame2 guane ustaz?nampok ye makin cantik jelita bila berpurdah berbanding mase ye berpakaian biase..sapa kelu lidah nk ucap subhanallah ke astaghfirullah...

Ustaz Azhar Idrus : "bila dah berpurdah, kita masih duk syok lg tu bkn salah yg berpurdah...salah kita dah tu sbb tengok dgn nafsu.."

8*assalamualaikum ustaz, bulis ker org puang cakak gni; "dok redi ag pakai niqab/tudung labuh"? brase mcm dok patut je ckp gni..

Ustaz Azhar Idrus: "tapi malaikat maut sentiasa ready nak ambil nyawanya bila2 masa.."

9*Assalamualaikum Ustaz. Bagi perempuan,ada tak solusi untuk mengelakkan fitnah selain berpurdah?Sepupu saya sudah berusaha sebaik mungkin jaga aurat dan batasan pergaulan, tapi selalu kene kacau dengan kebanyakan lelaki..

Ustaz Azhar Idrus : "wsalam..mengelakkan diri dari lelaki atau berteman."

Wallahualam.. :)

No comments: