my gread post

Tuesday, December 17, 2013

Kata-kata Hikmah dan Peringatan Ustaz Azhar Idrus

Assalamuallaikum wbt,

ALHAMDULILLAH,SEGALA PUJI BAGI ALLAH TUHAN YANG MEMELIHARA DAN MENTADBIRKAN SEKALIAN ALAM.

Bersyukur kerana kita masih diizinkan untuk terus menghirup udara segar kurniaan YANG MAHA ESA dalam usaha mengumpul sebanyak mungkin pahala menuju akhirat yang kekal abadi.Semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat dan keredhaan-NYA.

Insya-ALLAH,kali ini saya akan memaparkan sedikit sebanyak mengenai kata-kata hikmah dan peringatan daripada Ustaz Azhar Idrus atau UAI.

1.Mengenai percintaan /perkhawinan

Jangan pikat wanita kalau anda tak bersedia cintakan dia.

Jangan buat wanita itu jatuh cinta kalau anda tak cintakan dia.

Jangan memberi wanita harapan kalau anda tidak pasti.

Jangan sakitkan hati wanita kalau anda tiada hati untuknya.

Jangan mainkan perasaan wanita kalau anda tiada perasaan untuknya. HARAM jika jadikan wanita itu kekasih tetapi tiada niat untuk nikahinya.

Istikharah – Bila hati terasa lapang itu tanda jodoh yang baik dan sebaliknya.

Perkahwinan paling berkat –Yang paling murah mas kahwin paling murah belanja. RM10 ribu belanja mas kahwin untuk wanita yang reti belaker, serba-serbi reti (agama dll) HARAM wat menantu yang tidak solat walaupun sah nikah.

Tinggal 1 waktu 6 ribu tahun bakar dalam neraka.

Lelaki soleh digalakkan kahwin dengan perempuan tak solehah, Perempuan solehah tak digalakkan kahwin dengan lelaki tak soleh.

Luah perasaan nak kahwin pada wanita boleh tapi bukan dalam keadaan khalwat. (cth depan mak dia) Hendaklah kamu pergi melihat dulu perempuan itu, baru berkahwin. Makruh tak tengok.

Yang dah couple tapi akhirnya bernikah, wajib bertaubat juga dosa-dosa couple lepas.

Yang dah tunang bawa tunang gi jalan-jalan boleh tapi kena bawa mak ayah dia sekali. Kalau dah berkenan, pergi ke rumah merisik dan bertanya jujur & ikhlas nyatakan hajat nak kahwin.

Hukum bercouple/berpasang-pasangan sebelum berkahwin adalah HARAM kerana bukan dari sunnah Nabi tetapi meniru gaya barat.

Cinta, Kasih, Nak bergalok, adalah selepas nikah baru seronok, Dop payoh/sukar nikoh ni, bende yang mudoh.

Perempuan yg cantik akan membuka "mata lelaki" Tapi perempuan yg baik akan membuka "hati lelaki".

Bercouple dengan Bercinta adalah berbeza.

"Assalamualaikum. Hai cik adik leh kenal? Tak jawab dosa tau!"Makruh jawab salam ini sebab boleh membawa kepada fitnah.

Semua lelaki adalah sama kacak, namun yang paling kacak di antara mereka ialah yang paling baik iman dan akhlaknya.

Sunat buang air kecil dalam keadaan duduk. Oleh itu siapa yang kencing berdiri, perbuatannya makruh tapi tak berdosa.

Carilah harta sebanyak mana pun tapi jangan jual agama.

Sampai masa solat kita solat, jangan kejar dunia semata-mata. Syaitan tidak pernah berputus asa untuk menarik kita ke neraka.

2.umum

Jangan hanya melihat KEBURUKAN ORANG, kerana SEBURUK-BURUKNYA dia, ada 1001 KEBAIKAN yang kamu tidak pernah lihat :)

Masih bernyawa adalah nikmat yang luar biasa. Sayangnya, jarang-jarang manusia mensyukurinya.

Bila terasa diri itu terlebih baik dalam segala hal maka sebenarnya dia berada di atas jalan syaitan.

Jangan terlalu sombong kecuali jenazah kita boleh bergolek masuk sendiri ke dalam lubang kubur.

Kita janganlah taksub sangat dengan artis. Haram jadinya kalau kita terlampau taksub dan memuja mereka.

3.suami isteri/rumah tangga

Satu suap rezeki yang halal masuk ke dalam mulut isteri kita sama macam kita bagi satu sedekah kepada fakir miskin.

Kena ingat bila menjadi suami atau isteri, kedua-duanya ada tanggungjawab yang akan ditanya oleh ALLAH pada hari akhirat nanti.

Sayangi isteri mung/kamu walau seburuk mana pun perangai mereka. Mereka anugerah yang tak ternilai bagi insan yang bernama suami.

Isteri bila pergi shopping kalau boleh dengan tauke kedai pun dia nak beli. Sebab tu suami kena selalu pimpin tangan isteri.

Bimbinglah isterimu dengan penuh kasih sayang, didiklah mereka menjadi wanita solehah kerana mereka bakal menjadi kekasih syurgamu.

Suami yang terbaik adalah suami yang memaafkan segala dosa isterinya setiap hari sebelum tidur.

Sekian daripada saya,

Semua yang lemah datangnya daripada saya sendiri.Semoga ALLAH terus meningkatkan ilmu di dalam dada kita semua.Wallahualam

Assalamuallaikum WBT. :)

No comments: